Страница 75
E. Which are good words to use when you write about volcanoes? Circle them. – Какие слова подходят для описания вулканов? Обведите их.
hot (горячий), grey (серый), erupt (извергающийся), active (активный), rain (дождь), windy (ветер), ash (пепел), black (черный), tiny (крошечный), cloud (облако), rock (камень), sleeping (спящий), mud (грязь), strong (сильный), wake (просыпаться), move (двигаться)
Anna is talking about the volcano St Helen’s. It is erupting. Listen and circle the words. – Анна говорит о вулкане Святой Елены. Он извергается. Послушайте и обведите слова.
Anna is talking about the volcano Mount St Helens. It is erupting.
Anna: It’s a beautiful Sunday morning and I am standing on the road about eight kilometres away from the active volcano, Mount St Helens. Everything is quiet. The volcano is like a sleeping monster. Only a cloud of grey steam is coming out of the top. The scientists tell us that the monster is going to wake up and the volcano is going to erupt soon. There are lots of people here. They are looking at the volcano and waiting. Hey! What’s happening? The mountain’s moving! Wow! This is it! There’s a strong wind and a thick black cloud is covering the volcano. I can’t see anything! Wow! It’s so windy! Now it’s raining! Liquid rock is falling everywhere — no, it isn’t liquid rock, it’s mud, tiny balls of hot mud. Ouch! I must go back to the car. Ash is starting to fall now. I can’t breathe. I must run to the car…
Анна говорит о вулкане Гора Святой Елены. Он извергается.
Анна: Это красивое воскресное утро и я стою на дороге в восьми километрах от активного вулкана, Гора Святой Елены. Все тихо. Вулкан как спящий монстр. Только облако серого пара выходит из верхушки. Ученые говорят нам, что монстр проснется и вулкан вскоре начнет извергаться. Здесь много людей. Они смотрят на вулкан и ждут. Эй. Что происходит? Гора двигается! Уау! Вот оно! Сильный ветер и густое черное облако накрывает вулкан. Я ничего не вижу! Уау! Так ветрено! Сейчас идет дождь. Жидкая порода падает отовсюду — нет, это не жидкая порода, это грязь, маленькие мячики горячей грязи. Уф! Я должна вернуться в машину. Начинает падать пепел. Я не могу дышать. Я должна бежать к машине…
Imagine you are near an erupting volcano. What do you see? – Представь, что ты рядом с кратером. Что ты видишь?
I see a moving mountain. I see a huge black storming cloud above the volcano. There is a lot of ash in the cloud. Liquid rock and mud are coming out of the volcano. Everything is in ash and mud.
Я вижу, что гора двигается. Я вижу огромное черное штормовое облако над вулканом. В облаке много пепла. Жидкая порода и грязь вытекают из вулкана. Все в пепле и грязи.
F. Liquids, solids and gases. Which is the odd word out in each group? – Жидкости, твердые вещества и газы. Какое лишнее слово в каждой группе?
- paint – краска, milk shake – молочный коктейль, salt – соль
- steam – пар, oxygen – кислород, water – вода
- flour – мука, milk – молоко, chocolate – шоколад
- steam – пар, rock – скала, dust – пыль
- paper – бумага, glue – клей, paint – краска
Then write three sentences like this. – Затем напишите три предложения, подобные этому.
1. Salt is different because it’s a solid. Paint and milk shake are liquids. – Соль отличается тем, что она твердая. Краска и молочный коктейль — это жидкости.
2. Water is different because it is a liquid. Steam and oxygen are gases. – Вода отличается тем, что она жидкая. Пар и кислород — это газы.
3. Milk is different because it is a liquid. Flour and chocolate are solids. – Молоко отличается тем, что оно жидкое. Мука и шоколад — это твердые вещества.
4. Steam is different because it is a gas. Rock and dust are solids. – Пар отличается тем, что это газ. Камень и пыль — это твердые частицы.
5. Paper is different because it is a solid. Glue and paint are liquids. – Бумага отличается тем, что она твердая. Клей и краска — это жидкости.